پنجشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۳

همکاری آقايان و خانمها

مردها و زن ها در يک محيط اجتماعی به طرق مختلفی فکر و عمل می کنند. اما با مسائل کاری چگونه برخورد می نمايند؟
اگر رئيس جديدتان يک زن است، يا اگر به قسمتی از اداره منتقل شده ايد که مجبوريد با همکاران خانم کار کنيد، زمانش رسيده است که مهارت هايی را برای کار کردن با آنها را ياد بگيريد.
همه ما تغيير کرده ايم
مرد ها و زن ها از قالب های پيشين خود درآمده اند، اما بعضی از اين خلق و خو ها هنوز به جا مانده است. مهم نيست چقدر زن ها جدی، خشن و جاه طلب باشند، کار تعليم و تربيت فرزندان و بار آوردن بچه از قديم بر عهده آنهاست. مردها معمولاً هدفمند و اهل رقابت اند. هر چند بايد راه درازی پيمود تا احساسات آن ها نيز نشان داده شود. آگاه بودن از تفاوت های بين دو جنس برای پيشرفت شغلی شما بسيار ضروری است.
در اينجا به چند نکته اساسی در روابط کاری با خانم ها اشاره می کنيم:
۱- برای گفتگو کردن با آنها وقت بگذاريد
مردها برای تبادل اطلاعات صحبت و مذاکره می کنند، البته زن ها هم همينطور هستند. اما آنها از اين گفتگو ها به عنوان يک رابطه متقابل برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. اگر رئيس خانم شما گفتگوی کوتاهی را آغاز می کند، با او صحبت کنيد هر چند که خيلی مشغول باشيد. ممکن است فکر کنيد که وقت خود را تلف خواهيد کرد اما نتايج آن ارزشش را خواهد داشت.
۲- ياد بگيريد که به حرفهايشان گوش دهيد
سوال کنيد تا مطمئن شويد همه مطالبی که رد و بدل می شود را کاملا فهميده ايد. خيلی کم پيش مي آيد که خانمی فراموش کند که همکارش صحبت هايش را گوش نداده است يا اظهار نظری در موردشان نکرده باشد.
۳- حرف هايتان را سبک و سنگين کنيد
دقت کنيد که چه می گوييد زيرا که ممکن است هر آن نظری در ارتباط با حرفتان داده شود و شما را در راس گفتگو بکشاند. دقت کنيد که لطيفه هايتان مضامين جنسی نداشته و اهانت آور نباشند. هيچگاه موضوعاتی مانند حاملگی را پيش نکشيد مگر اينکه همکارتان خود موضوع را مطرح کند.
۴- با دقت انتقاد کنيد
قبل از عصبانيت خوب فکر کنيد. در مورد کار نظر دهيد نه انجام دهنده آن. خانم ها معمولاً انتقاد ها را خيلی شخصی برداشت می کنند، پس شما سعی کنيد که بهانه ای دستشان ندهيد. در رابطه با هر مشکلی مثال مطرح کنيد و فرد را تشويق کرده و نظرات مثبت بدهيد. اين به اين معنی نيست که خانم ها را جدی نگيريد، فقط مشکلات را با ديدی مثبت و سازنده بررسی کنيد.
۵- به جزئيات دقت کنيد
اگر چه کنجکاوی کردن در مورد زندگی خصوصی کسی صحيح نيست، اما اگر رئيس يا همکار خانم شما گاهاً در مورد فرزندانش با شما صحبت می کند، شما نيز هر از چند گاهی حال آنها را جويا شويد. علاقه شما به اين مسئله نشان می دهد که شما برای اين ارتباط ارزش قائل هستيد. اگر چه اين راه درستی است، اما دقت داشته باشيد که بين مسائل خصوصی و کاری تعادل برقرار کنيد. و هرگز سوالات خيلی خصوصی مثل "چرا فلان روز مرخصی گرفته بوديد؟" نپرسيد.
۶- در تصميم گيری عجله نکنيد
خانم ها سعی می کنند که مشکلات را با بحث کردن حل کنند. برای درست کردن مسئله ای هيچگاه عجله نکنيد. رئيس جديد شما، اگر چه تصميم خود را گرفته باشد، به ديگران هم اجازه خواهد داد تا نظراتشان را ابراز کنند و پيشنهاد ارائه دهند. اگر با تعداد بسياری خانم کار می کنيد، از اين تاکتيک استفاده کنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر