چهارشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۱

جزایر سه گانه و عملیات بی نظیر ارتشبد آریانا و خاتم

 

سال ۱۳۴۸ شاه ایران محمد رضا پهلوی درمسکو مهمان شوروی می باشد. ناگهان به ستاد ارتش شاهنشاهی ایران و دولت خبر می‌رسد ارتش عراق به ۳ جزیره‌ ایرانی‌ تنب بزرگ ،کوچک و ابو موسی‌ و همچنین به قسمت‌های دیگر نواحی مرزی کشورمان تهاجم آورده است.
جلسه بین بزرگان ارتش و دولت برگزار می شود نخست وزیر وقت هویدا می‌گوید:
حالا که با شاه نتوانستیم تماس بگیریم و شاهنشاه آریامهر تشریف ندارند و ما هم
نظامی نیستیم ستاد ارتش خود تصمیم بگیرد. رئیس ستاد ارتش تیمسار ارتشبد
بهرام آریانا است . ایشان نظر می دهند وقت دفاع از میهن و جوابی سنگین به
دشمن متجاوز است ، صدام باید بداند دست به عملی‌ بسیار احمقانه زده است
چون ایرانی‌ نمی‌‌ایستاد او بیاید هر کاری دلش می‌خواهد بکند این ایران کنونی ما
ایران ۱۳۰۰ سال پیش نیست ؛ما به اعراب باج نمی دهیم.(وحمله ایران به عراق )

واحد‌های ارتش ایران مانند سیلاب وارد عراق شده و هرمقاومتی را از بین می برند به زودی ظرف ۱ روز بصره شهر دوم و استراتژیک عراق فتح می شود ! هدف بعدی مستقیما بغداد است زره پوش‌ها ، تانک‌ها ، کماندوها و سربازان دلیر ایران زمین با سرعتی برق آسا و باور نکردنی در راه بغداد هستند پشتیبانی نیروی هوایی‌ شگفت آور است درمدّت کوتاهی نیروی دریایی‌ و تمام جان بر کفان ارتش ایران وارد عمل می شوند. با نظمی شگرف با قدرتی چون شیر پایتخت دشمن نگون بخت را در مد نظر دارند.

در بغداد افسانه ای وجود داشت که دیوار دفاعی هوایی‌ بغداد همان است که در مسکو هست اگر هر غریبه ای به هر صورت وارد آسمان بغداد شود در بیرون این دیوار نابود میگردد!

ارتشبد محمد خاتم فرمانده نیروی هوایی‌ شاهنشاهی ایران بی شک از برترین خلبانان عصر خویش است ( اجرای نمایش هوایی او و گذر از زیر پلی که شاه ایران و مهمانان خارجی او بر روی آن پل نشسته بودند زبان زد تمام مردان آن دهه ها ست ) ایشان در حرکتی استثنائی با عده ای دیگر به این افسانه پایان می دهند.

آن‌ها دیوار دفاعی شهر بغداد را می شکنند وارد بغداد شده تولید وحشتی عظیم می کنند. خاتم شخصاً هواپیمای فانتوم خود را برده در فرودگاه بغداد می‌نشیند و دوباره اوج گرفته بلند می شود .(این حرکت خاتم دراصطلاح نظامی تاچ کردن نامیده می شود و بد‌ترین اهانت به یک نیروی هوایی‌ است . انگار تو بروی در حال جنگ از صف محافظان صدام رد شوی و خودت را بالای سرش برسانی و چاقویت را درکناررختخوابش بکوبی و بنویسی صدام برای من راحت تر بود جای این زمین سخت دشنه به سینه‌‌ نرم تو بزنم )

شاه با آریانا و دولت تماس می گیرد. ایشان بسیار آشفته بودند و به آریانا فرمودند:
به زودی تو را در تهران می بینم !!

جواب آریانا به شاهنشاه چنین بود:اعلیحضرت ۲۴ ساعت دیگر تشریف بیاورند بغداد با هم ناهار خواهیم خورد .جزایر سه گانه ایران:ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک.

در ساعت ۶:۱۵ بامداد روز ۹ آذر ۱۳۵۰ خورشیدی (۳۰ نوامبر ۱۹۷۱ میلادی) یک روز قبل از ترک قوای انگلیسی ازشاخاب پارس، یگانهای نیروی دریایی ایران درسه جزیره تنگه هرمز (تنب بزرگ، تنب کوچک و اوبوموسی) پیاده شدند وبا بازگرداندن آن‌ها به آغوش میهن، به دوران استعماری هشتاد ساله قوای انگلیسی بر این جزایر پایان دادند. اولین پرچم ایران پس از گذشت کمتر از ۳۵ دقیقه از آغاز عملیات بر اولین جزیره افراشته شد و در راس ساعت ۸ در هر سه جزیره ، پرچم ایران همراه با شلیک ۲۱ گلوله توپ برافراشته گردید.

۱ نظر:

  1. چونکه بیگانگان این دلاوری ارتش ایران را دیدند کمر به نابودی آن بستند و . . .

    پاسخحذف