پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۱

كوروش بزرگ: در پاسارگاد؛ نخست كودكستان و بعد تالار پذيرايی

 
Friedrich W. A. Frobel

«فردريك فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلمانی و موسس كودكستانهای تازه (كيندرگارتن Kindergarten) در جهان ۲۱ آوريل ۱۷۸۲ به دنيا آمد و در تاليف خود «تاريخ عمومی آموزش و پرورش» نوشت كه ايرانيان در قرن ششم پيش از ميلاد مبتكر ايجاد كودكستان و دبستان برای كودكان و نوجوانان پسر بودند.

به نوشته فروبل، در مدارس ايران باستان به كار «پرورش» توجهی بيشتر می شد و از جمله راستگويی، نّيت خوب داشتن و كار خوب انجام دادن، احترام به سالخوردگان، دفاع از وطن، تيراندازی، سواری، شنا و كوهنوردی. در كودكستانها و دبستانهای ايران باستان به نوباوگان تاكيد می شد خدا انسان را نيافريده كه نسبت به انسان ديگر ظلم و تعدی و بدگويی كند. شادی جاويدان نتيجه نيكوكاری، خدمت و درستكاری است.

فروبل ايرانيان باستان را همانند ساير آرين ها، تنها انسانهای روی زمين نوشته است كه بت پرست نبودند و بت پرستان و معتقدان به خدايان متعدد را انسان هوشمند و كامل نمی پنداشتند حتی يونانيان را كه خدايان زنانه و مردانه هم داشتند و صحرانشينان كه از سنگ و چوب برای خودشان بت می ساختند و اين بتان دست سازشان را پرستش می كردند! و ....

فروبل نوشته است: كوروش بزرگ پيش از ساختن تالار پذيرايی در پاسارگاد، خواسته بود كه در اين شهر (پايتختش)، نخست و ترجيحا به حد كافی كودكستان و دبستان بسازند. (پارسيان باستان اين شهر را «پاتراگاد» تلفظ می كردند و «پاسارگاد» تلفظ يونانی آن است كه جهانی شده است)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر