نمونهای
زیبا از نگارههای به جا مانده از عصر
قاجار و دوره حکومت محمد شاه که یکی از
زنان حرمسرای پادشاه را نیمه برهنه به
تصویر میکشد.
این
نگارهها که آذین بخش دربار قاجار بودند
امروزه از دو جنبه خاص بسیار ارزشمند
هستند.
سبک
اثر نمایانگر تبحر هنرمندان ایرانی این
دوره و موفقیت آنان در تلفیق سبکهای
نوین غربی و سبکهای سنتی به یادگار مانده
از عصر صفوی و زندیه است.
نگارگران
عصر قاجار با استفاده از روشهای مختلف
رنگامیزی قادر بودند ظرافت کم نظیر و
بیسابقهای به اثر ببخشند.
از
سویی دیگر این نگارهها به خوبی چگونگی
ورود فرهنگ و اسلوبهای غربی را در
لباسهای سنتی ایرانی به تصویر میکشند.
برای
نمونه در این اثر زن ایرانی لباسی مشابه
به لباسهای رایج در اروپای سده هجده و
نوزده میلادی را به تن کرده است اما لباس
به سبکی ایرانی و با طرحهایی ایرانی
تزئین شده است.
بانوی تصویر شده در نگاره بالاتنه خود را برهنه کرده و نیم تاجی مشابه آنچه بر سر دارد را به دست گرفته است، دستانی که به سنت ایرانی با حنا رنگ شدهاند. این مشخصات بیانگر آن هستند که این بانو از همسران پادشاه بوده و این نگاره نیز احتمالا در حرمسرا یا بخشهای داخلی کاخ آویخته بوده است. این اثر زیبا امروزه در موزه ارمیتاژ سن پترزبوگ نگهداری میشود.
بانوی تصویر شده در نگاره بالاتنه خود را برهنه کرده و نیم تاجی مشابه آنچه بر سر دارد را به دست گرفته است، دستانی که به سنت ایرانی با حنا رنگ شدهاند. این مشخصات بیانگر آن هستند که این بانو از همسران پادشاه بوده و این نگاره نیز احتمالا در حرمسرا یا بخشهای داخلی کاخ آویخته بوده است. این اثر زیبا امروزه در موزه ارمیتاژ سن پترزبوگ نگهداری میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر