در
قديم در گوشه و كنار شهرهای ايران و در سر
راهها و منزلگاههای ميان شهری قهوه خانه
هايی داير بود.
قهوه
خانه های قديم درون شهری بهترين و
جذابترين اماكن عمومی شهرها برای گذراندن
اوقات فراغت بودند.
هر
يك از آنها معمولاً محل اجتماع و پاتوغ
گروهی از قشرها و صنفهای گوناگون بود.
قهوه خانه های سرراهی يا ميان جاده ای كه به آنها چايخانه هم میگفتند، اكثراً سرپناههايی برای استراحت و رفع خستگی مسافران خسته و مانده بين راهی بود. اين قهوه خانه ها معمولاً به دسته و صنفی خاص اختصاص نداشتند و مشتريان آنها رهگذرانی بودند كه برای نوشيدن چای و كشيدن قليان و خوردن صبحانه يا ناهار و يا شام به اين قهوه خانه ها میرفتند.
نخستين قهوه خانه ها در ايران در دوره صفويان، و به احتمال زياد در زمان سلطنت شاه طهماسب (۹۳۰-۹۸۴هـ . ق)، در شهر قزوين پديد آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (۹۹۶-هـ .ق) در شهر اصفهان توسعه يافت. قهوه خانه در آغاز همانگونه كه از نامش پيداست، جای قهوه نوشی بود.
با آمدن چای به ايران و كشت اين گياه در بعضی از مناطق شمالی ايران و ذائقه پذير شدن طعم چای دم كرده ميان مردم، كم كم چای جای قهوه را در قهوه خانه گرفت. از نيمه دوم قرن سيزدهم هجری چای نوشی در قهوه خانه ها معمول شد. ليكن نام قهره خانه همچنان بر آنها باقی ماند.
در دوره قاجار، به خصوص دوره پادشاهی ناصرالدين شاه زمينه برای گسترش قهوه خانه در شهرهای بزرگ، از جمله شهر تهران، فراهم گرديد. با ريشه گرفتن قهوه خانه در متن جامعه و ميان توده مردم و توسعه آن در شهرها قهوه خانه توانست به صورت يك واحد صنفی فعال با كاركرد اجتماعی ـ فرهنگی ويژه و مشخصی خودنمايی كند.
پيش از پا گرفتن قهوه خانه های عمومی در شهرهای ايران، در دربار پادشاهان صفوی آبدارخانه هايی بود كه در آنها قهوه میريختند و به درباريان و مهمانان آنان مینوشانيدند. همراه با رسم قهوه پزی در دربار صفوی، شغل قهوه چيگری نيز پديد آمد و از مناصب مهم درباری شد.
قهوه چيان را از لحاظ نوع قهوه خانه ای كه میگرداندند و چگونگی كار و وظيفه شان میتوان به چهار دسته تقسيم كرد:
۱. قهوه چيان شهرها كه در هر محله و كوچه و گذر، يا درهر بازار و بازارچه و سرايی قهوه خانه ای داشتند،
قهوه خانه هايشان محل تجمع صنفهای مختلف بود. در هر يك از اين قهوه خانه ها كارگرانی بودند كه قهوه چيها را در گرداندن قهوه خانه و عرضه خدمات به مردم كمك میكردند، مانند كارگرهای “پای بساط“، “جارچی“، “قندگير“، “استكانشوی“، “قليان چاقكن“ يا “سرچاقكن“، “آتش بيار“ و “ديزیپز“.
هر يك از حمام های عمومی معتبر شهرها نيز قهوه خانه يا آبدارخانهای داشت كه آن را يك قهوه چی يا يك قلياندار يا يك غلام قهوه چی میگرداندند و از مشيريان با چای و قليان و چپق پذيرايی میكردند.
۲. قهوه چيان قهوه خانه های خصوصی؛
در دوره صفوی در دربار پادشاهان كسانی به نام “قهوه چی باشی“ آبدارخانه دربار را میگرداندند. در عهد ناصرالدين شاه نوشيدن قهوه و چای، هر دو در دربار و خانه هاي بسياری از روحانيان، اعيان و رجال درباری معمول شد كه اينان آبدارخانه ها يا قهوه خانه هايی در دربار و خانه های خود برپا كرده بودند. در اين آبدارخانه ها، قهوه چيان و قليان چاقكنان ماهر با منصبهای قهوه چی، غلام قهوه چی و قلياندار و قهوه چی باشی يا آبدارباشی به كار گمارده شده بودند.
۳. قهوه چيان قهوه خانه های موقت
به هنگام عروسی و ميهمانيهای بزرگ، مانند وليمه بازگشت از سفر حج يا ختنه سوران، و اجتماع های صنفی و سياسی قهوه خانه هايی در طول ايام گردهمايی ها برپا میشد. اين قهوه خانه ها در خانه ها و تكيه ها و مساجد داير بود.
۴. قهوه چيان دوره گرد
قهوه چيرگی دوره گرد يا سيار يكی از شغل های سرپايی رايج در شهرها بود. قهوه چيان دوره گرد بساطی ساده و جمع و جور داشتند. اين گروه قهوه چی، قهوه يا چای را به كوچه و بازار میبردند و در محل تجمع كارگران و پيشه وران و كسبه بساط می افكندند و از راه فروش قهوه و چای زندگی را میگذراندند.
قهوه خانه در جامعه ايران، تحول و دگرگونی بزرگی در شكل گردهمايی های مردم و شيوه گذراندن اوقات فراغت و نوع سرگرمی های آنان فراهم آورد. مردم از هر قشر و گروه هر روز پس از دست كشيدن از كار روزانه، و در ايام و اوقات بيكاری در قهوه خانه ها جمع میشدند و ساعتها به گفت وگو با هم و تبادل نظر درباره كارهای اجتماعی و اقتصادی و سياسی می پرداختند.
در مجالس شبانه قهوه خانه ها، به خصوص شبهای ماه رمضان كه آيينهای سخنوری و مرثيه سرايی و نقالی و شاهنامه خوانی و بازيهای قهوه خانه ای در آن برگزار می شد، معمولاً جمع زيادی از اهالی محل و مردم محله های ديگر شركت میكردند و در يك محفل انس و دوستی و فضای فرهنگی و ادبی با هم ارتباط برقرار میكردند.
قهوه خانه كه تا چند دهه پيش كانون نشر و ترويج فرهنگ سنتی و دستاوردهای ادبی و هنری گذشتگان ما بود و توانسته بود تا حدی يادمانهای گذشته را در جامعه ايران و ميان عامه مردم زنده و پايدار نگه دارد كم كم كاركرد خود را از دست داد و صرفاً به محلي برای نوشيدن چای و خوردن صبحانه و ناهار، و رفع خستگی درآمد و در زمان حاضر با رونق فرهنگ غربی در ميان ايرانيان و با جايگزين شدن ساندويچ فروشيها، كافی شاپها و...، قهوه خانه ها متروك شدند و ديگر هيچ اثری از آن قهوهخانه ها در زندگی اجتماعی ايرانيان مشاهده نمیشود مگر در برخی روستاها كه هنوز بافت سنتی آنها دست نخورده باقی مانده است. در سالهای اخير برخی از افراد با ذوق در تهران و بعضی شهرهای ديگر ايران اقدام به بازسازی قهوه خانه هايی با حفظ بافت سنتی آن كرده اند، برای نمونه میتوان از قهوه خانه سنتی آذری نام برد كه بازسازی آن براساس طرحی بر پايه مدارك و اسناد تاريخی و اطلاعات شفاهی صاحبنظران و مطلعان تهيه شده است. در بازسازی و تركيب بندی فضاها و نماها و آرايه ها كوشش شده تا عمدتاً از آجر و كاشی و سنگ و چوب و گچ و كاهگل استفاده شود تا بر اثر آميختگی اين نوع مصالح با هم در فضاها بافتی از معماری سنتی قهوه خانه های قديم در چشم بينندگان تجلی يابد.
فضاهای ساختمان قهوه خانه با مجموعه ای از پرده و تابلوی نقاشی،عكسهای پهلوانان، اسباب و اشيای قديم و زينتی، اسباب و اشيای مذهبی و گل و گلدان آرايش شده است.
لباس كاركنان قهوه خانه، از قهوه چی و بساط دار و جارچی گرفته تا چای بده و ديزی پز و استكان جمع كن؛ لباسی است همشكل طرح لباسها از شكل لباسهای رايج مردم و قهوه چيان در اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوی برگرفته شده است.
قهوه خانه های سرراهی يا ميان جاده ای كه به آنها چايخانه هم میگفتند، اكثراً سرپناههايی برای استراحت و رفع خستگی مسافران خسته و مانده بين راهی بود. اين قهوه خانه ها معمولاً به دسته و صنفی خاص اختصاص نداشتند و مشتريان آنها رهگذرانی بودند كه برای نوشيدن چای و كشيدن قليان و خوردن صبحانه يا ناهار و يا شام به اين قهوه خانه ها میرفتند.
نخستين قهوه خانه ها در ايران در دوره صفويان، و به احتمال زياد در زمان سلطنت شاه طهماسب (۹۳۰-۹۸۴هـ . ق)، در شهر قزوين پديد آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (۹۹۶-هـ .ق) در شهر اصفهان توسعه يافت. قهوه خانه در آغاز همانگونه كه از نامش پيداست، جای قهوه نوشی بود.
با آمدن چای به ايران و كشت اين گياه در بعضی از مناطق شمالی ايران و ذائقه پذير شدن طعم چای دم كرده ميان مردم، كم كم چای جای قهوه را در قهوه خانه گرفت. از نيمه دوم قرن سيزدهم هجری چای نوشی در قهوه خانه ها معمول شد. ليكن نام قهره خانه همچنان بر آنها باقی ماند.
در دوره قاجار، به خصوص دوره پادشاهی ناصرالدين شاه زمينه برای گسترش قهوه خانه در شهرهای بزرگ، از جمله شهر تهران، فراهم گرديد. با ريشه گرفتن قهوه خانه در متن جامعه و ميان توده مردم و توسعه آن در شهرها قهوه خانه توانست به صورت يك واحد صنفی فعال با كاركرد اجتماعی ـ فرهنگی ويژه و مشخصی خودنمايی كند.
پيش از پا گرفتن قهوه خانه های عمومی در شهرهای ايران، در دربار پادشاهان صفوی آبدارخانه هايی بود كه در آنها قهوه میريختند و به درباريان و مهمانان آنان مینوشانيدند. همراه با رسم قهوه پزی در دربار صفوی، شغل قهوه چيگری نيز پديد آمد و از مناصب مهم درباری شد.
قهوه چيان را از لحاظ نوع قهوه خانه ای كه میگرداندند و چگونگی كار و وظيفه شان میتوان به چهار دسته تقسيم كرد:
۱. قهوه چيان شهرها كه در هر محله و كوچه و گذر، يا درهر بازار و بازارچه و سرايی قهوه خانه ای داشتند،
قهوه خانه هايشان محل تجمع صنفهای مختلف بود. در هر يك از اين قهوه خانه ها كارگرانی بودند كه قهوه چيها را در گرداندن قهوه خانه و عرضه خدمات به مردم كمك میكردند، مانند كارگرهای “پای بساط“، “جارچی“، “قندگير“، “استكانشوی“، “قليان چاقكن“ يا “سرچاقكن“، “آتش بيار“ و “ديزیپز“.
هر يك از حمام های عمومی معتبر شهرها نيز قهوه خانه يا آبدارخانهای داشت كه آن را يك قهوه چی يا يك قلياندار يا يك غلام قهوه چی میگرداندند و از مشيريان با چای و قليان و چپق پذيرايی میكردند.
۲. قهوه چيان قهوه خانه های خصوصی؛
در دوره صفوی در دربار پادشاهان كسانی به نام “قهوه چی باشی“ آبدارخانه دربار را میگرداندند. در عهد ناصرالدين شاه نوشيدن قهوه و چای، هر دو در دربار و خانه هاي بسياری از روحانيان، اعيان و رجال درباری معمول شد كه اينان آبدارخانه ها يا قهوه خانه هايی در دربار و خانه های خود برپا كرده بودند. در اين آبدارخانه ها، قهوه چيان و قليان چاقكنان ماهر با منصبهای قهوه چی، غلام قهوه چی و قلياندار و قهوه چی باشی يا آبدارباشی به كار گمارده شده بودند.
۳. قهوه چيان قهوه خانه های موقت
به هنگام عروسی و ميهمانيهای بزرگ، مانند وليمه بازگشت از سفر حج يا ختنه سوران، و اجتماع های صنفی و سياسی قهوه خانه هايی در طول ايام گردهمايی ها برپا میشد. اين قهوه خانه ها در خانه ها و تكيه ها و مساجد داير بود.
۴. قهوه چيان دوره گرد
قهوه چيرگی دوره گرد يا سيار يكی از شغل های سرپايی رايج در شهرها بود. قهوه چيان دوره گرد بساطی ساده و جمع و جور داشتند. اين گروه قهوه چی، قهوه يا چای را به كوچه و بازار میبردند و در محل تجمع كارگران و پيشه وران و كسبه بساط می افكندند و از راه فروش قهوه و چای زندگی را میگذراندند.
قهوه خانه در جامعه ايران، تحول و دگرگونی بزرگی در شكل گردهمايی های مردم و شيوه گذراندن اوقات فراغت و نوع سرگرمی های آنان فراهم آورد. مردم از هر قشر و گروه هر روز پس از دست كشيدن از كار روزانه، و در ايام و اوقات بيكاری در قهوه خانه ها جمع میشدند و ساعتها به گفت وگو با هم و تبادل نظر درباره كارهای اجتماعی و اقتصادی و سياسی می پرداختند.
در مجالس شبانه قهوه خانه ها، به خصوص شبهای ماه رمضان كه آيينهای سخنوری و مرثيه سرايی و نقالی و شاهنامه خوانی و بازيهای قهوه خانه ای در آن برگزار می شد، معمولاً جمع زيادی از اهالی محل و مردم محله های ديگر شركت میكردند و در يك محفل انس و دوستی و فضای فرهنگی و ادبی با هم ارتباط برقرار میكردند.
قهوه خانه كه تا چند دهه پيش كانون نشر و ترويج فرهنگ سنتی و دستاوردهای ادبی و هنری گذشتگان ما بود و توانسته بود تا حدی يادمانهای گذشته را در جامعه ايران و ميان عامه مردم زنده و پايدار نگه دارد كم كم كاركرد خود را از دست داد و صرفاً به محلي برای نوشيدن چای و خوردن صبحانه و ناهار، و رفع خستگی درآمد و در زمان حاضر با رونق فرهنگ غربی در ميان ايرانيان و با جايگزين شدن ساندويچ فروشيها، كافی شاپها و...، قهوه خانه ها متروك شدند و ديگر هيچ اثری از آن قهوهخانه ها در زندگی اجتماعی ايرانيان مشاهده نمیشود مگر در برخی روستاها كه هنوز بافت سنتی آنها دست نخورده باقی مانده است. در سالهای اخير برخی از افراد با ذوق در تهران و بعضی شهرهای ديگر ايران اقدام به بازسازی قهوه خانه هايی با حفظ بافت سنتی آن كرده اند، برای نمونه میتوان از قهوه خانه سنتی آذری نام برد كه بازسازی آن براساس طرحی بر پايه مدارك و اسناد تاريخی و اطلاعات شفاهی صاحبنظران و مطلعان تهيه شده است. در بازسازی و تركيب بندی فضاها و نماها و آرايه ها كوشش شده تا عمدتاً از آجر و كاشی و سنگ و چوب و گچ و كاهگل استفاده شود تا بر اثر آميختگی اين نوع مصالح با هم در فضاها بافتی از معماری سنتی قهوه خانه های قديم در چشم بينندگان تجلی يابد.
فضاهای ساختمان قهوه خانه با مجموعه ای از پرده و تابلوی نقاشی،عكسهای پهلوانان، اسباب و اشيای قديم و زينتی، اسباب و اشيای مذهبی و گل و گلدان آرايش شده است.
لباس كاركنان قهوه خانه، از قهوه چی و بساط دار و جارچی گرفته تا چای بده و ديزی پز و استكان جمع كن؛ لباسی است همشكل طرح لباسها از شكل لباسهای رايج مردم و قهوه چيان در اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوی برگرفته شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر