یکشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۲

منافع ملی چیست؟


**منافع ملی: منافع ملی حوزهٍ ایست از وظایف حقوق عمومی که به تعریف و بنیان اصول یعنی قانون اساسی و روش اداره کشور و جلب رضایت ملت است، مربوط میگردد . بنابراین: منافع ملی بایستی...

منهای هر تعصب و تعلق خاطر مذهبی. نژادی . زبانی . طبقاتی. اتخاذ نظر و خواستگاهی مشترک، که یک ملت بر حسب توافق جمعی در حوزه منافع حیاتی و سیاسی خود, جهت حفظ و رشد و استمرار امنیت و رفاه و بهره مندی از کلیه منافع مادی و غیر مادی داخلی و خارجی قابل اکتساب، بعنوان مبنای انجام امور کشور در نظر میگیرند. که بایستی دربرگیرنده دو ۲ هدف باشد: ۱- داخلی ۲- بین المللی

هدف داخلی(سیاست داخلی): جلب حمایت و رضایت عمومی، پرورش و وسعت دادن توانائی فردی، تامین امنیت و صلح و ارتقاع سطح زندگی مادی و غیرمادی افرادی که در حوزه این منابع بسر میبرند(ملت). که طبق اصول برابر و منطبق با قوانین مدون مدرن که در تلاش حفظ هویت و حاکمیت ملی است.بایستی تعریف و تعیین گردد.

هدف بین المللی(سیاست خارجی): با توجه به هویت و حاکمیت ملی، اخذ معیارهایی جهت برقراری ارتباطات با جهانیان در عین توجه به حفظ و بسط موقعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ملی که دریک رابطه منطقی و صلح آمیز مبتنی بر چهارچوب قوانین بین المللی در جهت منافع و مصالح ملی انجام پذیرد.

*تعریف منافع:

انسان ذاتا" بدنبال منفعت و حفظ آن است. این طرز نگاه ناشی از حس حفظ ذات یا زندگی است.اما در روند زمان و تجربه زندگی جمعی بناچار از بخشی از منافع خود صرف نظر کرده یا پذیرای انتقال و اشتراک آن با جمع میگردد.تا بتواند متقابلا" از واقعیت وجودی جمع و توانائیهای موجود در آن جهت حفظ منافع خود بهره گیرد.درواقع با علم براینکه جمع میتواند برای فردیت او مفیدواقع گردد،به اشتراک یا درآمیختگی با جمع گردن مینهد و این نگاه یا برداشت بازهم جهت بدست آوردن یا حفظ منفعت است.بنابراین در نگاه به منافع اجتماعی،همانطور که در مباحث جامعه شناسی سیاسی بآن برخورد شده:رابطه میان اندیشه و منافع از عمده ترین نگاه اجتماعیست.و ضرورتا" بایستی اندیشه با منافع مادی درهم آمیخته شود.لذا اندیشه به منزله بازتاب علایق و منافع است و بگونه ای باعث بروز انتخاب میگردد.انتخابی که از تلفیق مبانی فرهنگی.مذهبی.اقتصادی،در سمت و سوی منافع شخص بوجود میآید.از همینرو اثرگذاری و اثرپذیری رفتار اجتماعی حاصل از نیروی اندیشه،منسجم تر و پایدارتر جهت حفظ منافع شخصی فرد در جمع میشود و قوام همکاری و پذیرش جمع نیز برای فرد محکمتر میشود.

** منافع اجتماعی: نگاه آن بایستی با تعیین مرام و اساس شکل گیری دولت و وظایف او مبتنی بر مفاد حقوق بشر و حکومت قانون و نگاه برابر قانون در برخورد با افراد و تلاش در ایجاد و استمرار عدالت در بین افراد باشد. ازینرو مهمترین عواملی که باید در برخورد با جمع و حفظ منافع اجتماع درنظرگرفته شود،این نگاه میباشد. چراکه بایستی ما دربرخورد منطقی،اجتماع یا جامعه را دارای یکشخصیت حقوقی مستقل پنداشته، همانگونه که یک شخص حقیقی برخوردار از تعاریف و حقوق مسلم است، بنابراین جامعه نیز بایستی بعنوان یک شخص حقوقی دارای تعریف و مرزبندی و حفظ منافع باشد. بنابراین برای درک اجتماع بایستی به فرد و علایق او توجه نمود.و در همان راستا به اجتماع نگریست.

**منافع فرد:

بدیهیست هرآنچکه موقعیت مادی و غیرمادی را برای انسان تهیه و تدارک میسازد،در جهت اغناء و رضایت خاطر فرد، برای تداوم زندگی و علاقمندی و پویائی اوست.لذا بعنوان منافع قابل تعریف میگردد. اما..

برای تحقق بخشیدن این احساس در فرد، نیازمند نکاتی هستیم:

حفظ امنیت و تداوم آن. احترام به منافع فرد .و مرزبندی بر اساس همان احترام. و تکریم شاَن برابر انسانها. و ایجاد قوانین. جهت حمایت از تعلقات فردی. در ایجاد ارضاء فرد و میل همبستگی اجتماعی و همکاری خودخواسته . اورا ترغیب و تهیج میکند.و برحسب اینکه انسان در بستر اجتماع بسرمیبرد،تبعا" تداوم کار و برنامه مندی و حفظ امنیت وبرخوردار شدن برابر از امکانات موجود جامعه،در هویت سازی و ساختارسازی جامعه که همانا فرد است، موثر واقع میگردد. بنابراین.. درنظر گرفتن منافع فرد،و استمرار و حفظ منافع فرد. در ایجاد هویت ملی و همبستگی ملی و همبستگی ارتباطی و مشارکت اجتماعی فرد در نظام اجتماعی، تسهیل و تقویت میگردد.

با احترام و آرزوی موفقیت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر