سه‌شنبه، مهر ۰۲، ۱۳۹۲

زندگی نامه ( بیوگرافی ) دکتر حسین فاطمی

تولد و زندگی :
سید حسین فاطمی در ۱۲۹۹ شمسی در نائین یزد تولد یافت. پدرش سید محمد علی سیف العلماء روحانی متعین و متشخص بود. سید حسین فاطمی چندی در نائین و چند سالی در اصفهان به تحصیل اشتغال ورزید .
در سال ۱۳۱۵ برادرش نصراله سیف پور فاطمی امتیاز روزنامه باختر اصفهان را گرفت. حسین در کار روزنامه برادرش همکاری کرد.
خیلی زود به پیچ و خم‌های کار واقف شد و در کلیه امور روزنامه سررشته پیدا کرد
در سال ۱۳۱۶ شمسی ، برای فعالیت بیشتر مطبوعاتی ، اصفهان را ترک کرد به تهران آمد و در روزنامه ستاره که متعلق به احمد ملکی بود استخدام گردید.
استعداد ذاتی، نگارش کاملا روان و پرکاری و جدیت موجب شد سردبیری روزنامه ستاره به او محول شد .
در سال ۱۳۱۹ به اصرار برادرش که به علت اشتغال در سمت شهرداری شیراز ناچار به ترک اصفهان بود به اصفهان بازگشت و پس از چندی اداره روزنامه باختر به تهران انتقال یافت و شرکتی برای اداره آن تشکیل شد و مدیریت آن شرکت به عهده حسین فاطمی محول گردید .
روزنامه باختر تا ۱۳۲۴ به مدیریت و سردبیری حسین فاطمی به طور یومیه انتشار می‌یافت .در آن سال فاطمی تصمیم گرفت برای تحصیل در فن روزنامه نگاری و آموزش در مطبوعات در اروپا سفری به فرانسه نماید.
در سال۱۳۲۷ بعد از سه سال تحصیل ، به تهران بازگشت و تصمیم به انتشار روزنامه گرفت .
در سال ۱۳۲۸ امتیاز روزنامه یومیه باختر امروز به نام حسن فاطمی صادر شد. این روزنامه و محتویات آن که نتیجه مطالعات چند ساله مدیرش در اروپا بود، در تهران مورد توجه قرار گرفت.
در اواخر سال۱۳۲۸ به دنبال تشکیل جبهه ملی، فاطمی در کنار مصدق قرار گرفت و روزنامه خود را ارکان جبهه ملی کرد .
فعالیت‌ها و برنامه‌ریزیهای او در جبهه ملی باعث شد او به عنوان کارگردان جبهه ملی و مشاور نزدیک دکتر مصدق شناخته گردد.
با آغاز نخست وزیری محمدمصدق، حسین فاطمی به عنوان معاونت سیاسی و پارلمانی دولت وقت انتخاب گردید. وی قریب هشت ماه در آن سمت قرار داشت تا اینکه در اواخر آذرماه سال ۱۳۳۰ برای شرکت در انتخابات مجلس شورای ملی از سمت خود کناره گیری نمود.
در بهمن ماه۱۳۳۰ روزنامه باختر امروز مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت محمدمسعود برمزار
و تشکیل داد و دکتر فاطمی ناطق مراسم بود به هنگام سخنرانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر این سوء قصد قریب هشت ماه در تهران و اروپا تحت عمل جراحی و درمان قرار گرفت .
در انتخاب دوره هفدهم مجلس شورای ملی به وکالت از طرف مردم تهران انتخاب شد . ولی تا چند ماه به علت بیماری نتوانست در مبارزات پارلمانی شرکت کند .
در مهرماه ۱۳۳۱ فاطمی عهده‌دار وزارت امور خارجه گردید. این سمت در اجرای سیاست خارجی دولت قاطعانه عمل نمود .
 
یکی از عمده‌ترین کارهای اساسی او در وزارت امور خارجه به قطع رابطه سیاسی با انگلستان و بستن سفارت انگلستان در تهران و کنسولگریها در شهرستانها بود.
در مردادماه سال ۱۳۳۲ شاه به بغداد و سپس به رم رفت . عصر آنروز تظاهرات بزرگی انجام شد و دکتر فاطمی سخنرانی انتقادآمیزی از شاه نمود
.
روز ۲۶ و ۲۷ مرداد فاطمی به اتفاق سعید فاطمی خواهر زاده خود به کاخ سلطنتی رفت و به دستور وی یکایک اتاقها را مهر و موم کردند و درباریان را توقیف و به زندان شهربانی انتقال دادند
.
در ۲۸ مرداد حکومت مصدق و یاران او ساقط شد و شاه بازگشت
.
روز ششم اسفندماه۱۳۳۲ فاطمی توسط مأمورین فرمانداری نظامی دستگیر شد و در حین انتقال به فرمانداری نظامی توسط عده‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفت
.
مأمورین بدن نیمه جان او را به زندان بردند و قریب شش ماه در زندان با مرگ روبرو بود
.
سرانجام با مکالمات دادگاه چندین جلسه در ۱۸ مهرماه ۱۳۳۳ دادگاه حکم اعدام او را اعلام نمود و حکم در روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۳۳ به مرحله اجرا درآمد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر