شنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۵

زمان مرگ چه حسی به ما دست می دهد؟


sky news : احتمالاً بسياری از ما در مورد اين كه هنگام مرگ با چه احساسی ممكن است روبرو شويم فكر كرده‌ايم. دانشمندان اين موضوع را مورد بررسی قرار داده و حقايقی در مورد آن كشف كرده‌اند.

اين حقايق كه در مجله New Scientist انتشار يافته‌اند، شيوه‌های مختلفی را كه يك فرد ممكن است جان خود را از دست دهد، مورد بررسی قرار داده‌اند. اين شيوه‌ها موارد مختلفی نظير سوختن، غرق شدن و بريده شدن سر را در بر می گيرد.

گفتنی است محققان اين يافته‌ها را با استفاده از پيشرفت‌های علوم درمانی و تجربيات بازماندگان خوش‌شانس به دست آورده‌اند.
بنا بر نتايج اين گزارش، علت مرگ در موارد مختلف معمولاً نرسيدن اكسيژن كافی به مغز عنوان شده است. اما در صورتی كه اطلاعات بيشتری نياز باشد، در ادامه مطلب پاره‌ای از نتايج تحقيقات پژوهشگران آورده شده است.
غرق شدن

نخست، ترس و وحشت قربانيان را فرا می گيرد و آن‌ها تلاش می كنند تا نفس خود را حبس كنند. اين فرآيند حدود ۳۰ تا ۹۰ ثانيه به طول می انجامد. نجات يافتگان می گويند زمانی كه آب وارد شش‌ها می شود، حسی «سخت و دردآور» تجربه كرده‌اند اما اين حس به سرعت جاي خود را به «آرامش و راحتی» می دهد. نبود اكسيژن سبب از دست رفتن هوشياری، توقف قلب و مرگ مغز می شود.
حمله قلبی

احساس درد و فشار شديد در قسمت سينه، معمول‌ترين نشانه در اين نوع مرگ است. اين امر بدان دليل اتفاق می افتد كه ماهيچه‌ های قلب در حال تقلی برای دسترسی به اكسيژن هستند. اختلال در ضربان عادی قلب، از كار افتادن آن را به دنبال خواهد داشت.
از دست رفتن هوشياری حدود ۱۰ ثانيه طول می كشد و مرگ دقايقی بعد فرا خواهد رسيد.

 
از دست رفتن خون

هر فرد كه ۱.۵ ليتر از خون خود را از دست دهد، احساس ضعف و تشنگی در او به وجود خواهد آمد. زمانی كه ۲ ليتر از خون بدن از دست رفته باشد، احساس سرگيجه در افراد غالب می شود و پس از آن فرد از هوش میرود.
برق گرفتگی

برقی گرفتگی خانگی ممكن است قلب را از كار بيندازد و پس از ۱۰ ثانيه فرد را بی هوش كند. اين موضوع در مواردی همچنين مي‌‌تواند منجر به از دست رفتن فوری هوشياری شود. اين در حالی است كه ادعاها حاكی از آن است كه برخی زندانيان كه توسط صندلی الكتريكی اعدام شده‌اند، در اثر خفگی جان خود را از دست داده‌اند.
سقوط از ارتفاع

نجات يافتگان سقوط آزاد اغلب اين مورد را گزارش كرده‌اند كه گذشت زمان كند می شود. مطالعه بر روی ۱۰ نفر از افرادی كه از روی پل Golden Gate در سانفرانسيسكو خودكشی كرده بودند، نشان داد كه اكثر آن‌ها به صورت آنی فوت كرده‌اند.
اعدام (آويزان شدن از طناب)

مجازات‌هايی كه در برخی كشورها برای مجرمين در نظر گرفته می شود و يا خودكشی از اين طريق، باعث مرگ شخص از طريق خفگی می شوند. اين عمل ممكن است فرد را ظرف ۱۰ ثانيه بی هوش كند اما در صورتی كه طناب به شيوه‌ای درست بسته نشده باشد، اين فرآيند ممكن است دقايق زيادی طول بكشد.
آتش

سوختگی، درد شديدی را منجر می شود و حساسيت پوست را به درد افزايش می دهد. محققان می گويند پس از تخريب عصب‌های سطحی، مقداری از درد ممكن است كاهش يابد اما نه زياد. اما مرگ در آتش‌سوزی اكثراً به دليل استنشاق گازهای سمی و خفگی حادث می شود.
بريده شدن سر

بريده شدن سر می تواند سريع و بدون درد باشد اما به نظر می رسد پس از صدمه ديدن نخاع، هوشياری همچنان برای مدت كمی ادامه دارد. محققان می گويند مغز ممكن است همچنان به فعاليت خود برای مدت ۷ ثانيه ادامه دهد. گزارش‌ ها از اعدام‌های گيوتين در فرانسه حاكی از آن است كه چشم‌ها و دهان برخی قربانيان به مدت ۳۰ ثانيه از خود حركت نشان می داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر