سه‌شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۲

میدان شهیاد و برجش ( آزادی )


تاریخچه میدان شهیاد و برج شهیاد

میدان شهیاد
از مشهورترین خیابان‌های نیمه غربی تهران، خیابان نسبتا عریض شهیاد (آزادی) است. این خیابان شاهد رویدادهای مهم ایران و پایتخت آن بوده است. نام خیابان آزادی قبلا، آیزنهاور یکی از روسای جمهور آمریکا بوده است.همچنین میدان شهیاد در قسمت غربی تهران قرار گرفته‌است و به عنوان اولین نماد شهری، این میدان و بنای مخصوص آن مورد توجه قرار می گیرد.

میدان شهیاد با مساحت ۵۰٬۰۰۰ مترمربع به صورت بیضی ساخته شده‌است که در مرکز آن برج شهیاد با ارتفاع چهل و هشت متر، قرار گرفته‌است و پس از میدان نقش جهان با مساحت ۸۹٬۶۰۰ مترمربع،بزرگترین میدان ایران و خاورمیانه است.در حاشیه‌ی آن دو مسیر اتومبیل‌رو که در بعضی قسمت‌ها به صورت دو طبقه ساخته‌شده‌است، قرار گرفته‌است. بین بنای برج شهیاد و مسیرهای اطراف میدان نیز باغچه‌های چمن‌کاری شده به صورت شش ضلعی ساخته شده‌است.

برج شهیاد، در زمان پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت ساخته شد. طراح میدان شهیاد مهندس حسین امانت بود. بر پایه نظرسنجی های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج شهیاد را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده اند. همچنین بر اساس همین نظرسنجی میدان شهیاد، پس از موزه ها و کاخ ها، سومین جایی است که شهروندان تهرانی برای معرفی به بازدیدکنندگان خارجی دارای اولویت می دانند.

از سال ۱۳۵۲ هجری شمسی تا سال ۱۳۵۷ اسکناس های دویست ریالی ایران با تصویری از این برج چاپ و نشر می شد.
برج شهیاد
برج شهیاد یکی از نمادهای شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی طرح این برج بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته و در نهایت طرح معمارایرانی حسین امانت برگزیده گردید. برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. در مراسم آغاز این برج زیبا برای نخستین بار منشور کوروش (نخستین نوشته حقوق بشر) در این مکان پرده‌برداری شد.این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده‌است.
برج شهیاد در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان,طاق کسری) و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نما دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. این بنا سه طبقه، چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان دارد در محوطه زیرین برج چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار گرفته است.
برج شهیاد به صورت یک تندیس ساخته شده‌است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه‌است. جمهوری اسلامی تلاش کرده تا با ساخت برج جدیدی این نماد دوران پهلوی را از ازهان پاک نماید اما بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج شهیاد را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده‌اند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر