پنجشنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۲

تونل کندوان


در سال ۱۹۳۵ میلادی مرحله ساخت تونل کندوان به لطف روابط نزدیک آدولف هیتلر با رضا شاه پهلوی توسط مهندسان آلمان  آغاز شد و در ۱۶ می سال ۱۹۳۸ میلادی ( ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۱۷) ساخت تونل کندوان به پایان رسید و توسط رضا شاه افتتاح گردید.

این تونل حد فاصل کرج٫ چالوس به طول ۱۸۸۳ متر در ارتفاع ۳۰۳۰ متری كوههای البرز واقع شده و و ساخت آن تنها سه سال به طول انجامید. گفتنی است که در زمان ساختن تونل کندوان، درآمد ايران از نفت ناچيز بود.

محل احداث تونل بسیار سخت گذر بوده و درارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت وآن زمان تجهیزات امروزی برای حفر صخره موجود نبود وباید تونل با تجهیزات ابتدایی حفر میشد.این تونل همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در همان حوالی ساکن بودند و مایحتاج خوراکی کارگران را تامین می کردند تونل کندوان نام گرفت.
جالب توجه این که جمهوری اشغالگر اسلامی نزدیک به ۳۹ سال است که با کمک چینی ها و پیمانکاران بسیار بسیار محبوب و خوشنام ایرانی از جمله بنیاد مستضعفان در صدد ساخت جاده ای به سمت شمال است و با بهره از ماشین آلات مدرن و چپاول زمینهای مسیر و قورت دادن میلیون ها دلار ارز خارجی و فروش اوراق بهادار و ... هنوز نتوانسته این طرح را به پایان برساند. البته ما که نه بدبین هستیم و بر زبان می آوریم که تا این گونه طرح ها وجود نداشته باشد از چه راه هایی میشود دزدی و اختلاس کرد.
رضا شاه گرامی روحت شاد. مردانی که با بیل و کلنگ و اراده محکم به جنگ کوه رفتید سپاس و یادتان زنده.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر