جمعه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۲

زندگی نامه فوزیه نخستین همسر محمدرضا شاه

 
فوزیه فؤاد شاهدخت مصر خواهر ملک فارق در ۵ نوامبر ۱۹۲۱ در شهر اسکندریه مصر چشم به جهان گشود. او در سن ۱۸ سالگی و در زمانی که رضا شاه مسولیت پادشاهی ایران را عهده دار بود و محمد رضا شاه ولیعهدی را٫ به پیشنهاد رضا شاه و بخاطر استحکام بیشتر پادشاهی ایران به همسری محمد رضا شاه در آمد.

محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران و فوزیه دختر فواد شاهزاده مصری در ۱۶ ماری ۱۹۳۹با هم ازدواج کردند. این ازدواج در نهایت مدتی پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به جدایی ‌انجامید.




بزرگترین مشکل برای این ازدواج، اصل سی و هفتم متمم قانون اساسی ایران بود که بر اساس آن مادر ولیعهد الزاما باید ایرانی تبار می‌بود. مجلس در اقدامی بی سابقه نه تنها به فوزیه تابعیت ایران داد، بلکه او را ایرانی تبار نامید. مراسم خواستگاری بلافاصله توسط نمایندگان ویژه پیگیری شد و محمدرضا برای اجرای مراسم عقد کنان به مصر رفت و پس از برگزاری مراسمی به همراه فوزیه، نازلی (مادر زنش) و هیات همراه در فروردین ماه ۱۳۱۸ به تهران بازگشت. کاخ قبه برای اقامت او وهمراهان در نظر گرفته شد شهناز، نخستین فرزند شاه ایران حاصل این ازدواج است که بعدها همسر اردشیر زاهدی شد.
فوزیه
فوزیه پس از ۹ سال از محمدرضا شاه جدا شد و بعدها با یکی از افسران ارتش مصر ازدواج کرد. محمدرضا پهلوی نیز پس از فوزیه با ثریا بختیاری و سپس با فرح دیبا ازدواج کرد. در متن اعلام طلاق از طرف محمدرضا پهلوی آمده است: سه سال پیش علیا حضرت ملکه فوزیه بنا به دلایل پزشکی ایران را ترک گفتند و اخیرا تقاضای طلاق کرده‌اند، زیرا اقامت معظم لها در تهران برایشان از نظر سلامت جسمانی مضر است. در اجابت به این درخواست، ما محمدرضا پهلوی شاهنشاه ایران طلاق خود را از همسرم علیاحضرت فوزیه اعلام می‌کنیم... این جدایی در روابط ایران و مصر اثری نخواهد داشت، بلکه این روابط بهتر از گذشته خواهد بود.

سرانجام فوزیه خواهر ملک فاروق، پادشاه پیشین مصر و نخستین همسر محمدرضا شاه پهلوی، در سن ۹۱ سالگی در شهر اسکندریه مصر درگذشت.
پیکر فوزیه در قاهره پایتخت مصر به خاک سپرده شد. پیکر محمدرضا شاه هم در همین شهر دفن شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر