سه‌شنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۲

شرح حال ابومسلم خراسانی دلاور خراسان


به مناسبت سالگرد ابومسلم خراسانی


’’هر ایرانی باید ابومسلم خراسانی را بشناسد او اولین كسی بود كه بعد از گذشت یك قرن كشور را از تسلط اعراب نجات داد و عشق به وطن پرستی را در دلها زنده كرد اگر ابومسلم ها, بابك هاو مازیارها و فردوسی ها نبودند كشور وفرهنگ ما نیز اكنون جزء كشورو فرهنگ عرب بود.’’

هنگامی كه لشكر ایران شكست خورد و اعراب وارد سرزمین ایران شدند.طبق رویه جنگ های قبلی خود به هر شهری كه حمله می كردند, باید اهالی آن شهر, دین اسلام را بپذیرند.اگر آنان مقاومت می كردند, مردان آنان به قتل می رسیدند و زنان و دختران آنان برای كنیزی به عربستان فرستاده می شوند. حتی زنان شوهر دار نیز برای عرب ها حلال شده بودند. وآنان مالك هست ونیست شهر به اشغال در آمده می شدند اگر تسلیم می گشتند یا باید دین اسلام را بپذیرند یا مبلغی را بعنوان جزیه به حكومت وقت پرداخت نمایند. با این حال سرزمین های به اشغال در آمده توسط اعراب اداره می شدند و آنان تلاش داشتنداین سرزمین ها را بطور كامل به روش فرهنگ و خلق و خوی اعراب درآورند.

هنگام حمله اعراب شهر های زیادی همچون خوزی ها(خوزستان), مناطق كرد نشین, شهر ری ‎, نهاوند, آذربایجان, طبرستان(سرزمین های حاشیه دریای خزر) و خراسان در برابر این حمله مقاومت كردند تا جایی كه خلفای عرب ناچار شدند چندین بار به این شهرها لشكر كشی كنند.شهر اصفهان شهری بود كه اشراف آن بخاطر آنكه مورد هجوم اعراب واقع نشوند و جزیه ای هم پرداخت نكنند خیلی زود دین اسلام را پذیرفتند.

اولین حركت ایرانیان در راستای مقابله با اعراب كشتن عمر ابن الخطاب خلیفه دوم بود كه به دست یك ایرانی به نام فیروز ملقب به ابولؤلؤ به قتل رسید. فیروز زمانی كه اسیر بود از دیدن اسیران جنگ فتح الفتوح كه آخرین تلاش دولت ساسانی بود. بسیار دلگیر و ناراحت شد ودر یك فرصت مناسب در صف نماز خلیفه را از پای درآورد.

بعد از استیلای كامل اعراب بر ایران مردم برای فرار از ظلم های امویان چون قدرت مبارزه مسلحانه نداشتند به مذهب شیعه كه بزرگترین پایگاه مقاومت در برابر خلفای اموی بود روی آوردند. در این راستا یك ایرانی به نام” ابن یسار” معروف به” ابومسلم خراسانی” برای مبارزه با اعراب نهضتی را به نام قیام” سیاه جامگان” بر پا نمود.ابومسلم در سال ۱۰۹هجری در اصفهان متولد شد.ابومسلم چون كودكی با هوش و ذكاوت بود او را به مكه به نزد ابراهیم امام فرستادند.او در مكه با شیعیان آل عباس آشنا شد.در نوزده سالگی وی را برای تبلیغ به خراسان فرستادند.ابومسلم اگر چه شیعه گری را تبلیغ می كرد اما هیچگاه دین وآیین خود را آشكار نكرد و از رهبران تشیع پیروی ننمود. تنها هدف او این بود

كه ایران را ازظلم خلفای عرب نجات دهد. ابو مسلم توانست نیرویی را در خراسان گرد آورد.اما دیری نپایید كه نیروهای بنی امیه بسوی آنها حمله ور شدند و در این حمله اعراب مغلوب نیروهای ابومسلم گشتند.ابومسلم با رفتار انسانی كه نسبت به اسیران جنگ در پیش گرفت توانست تبلیغات سؤی كه بر ضد او انجام شده بود را خنثی كند و خود را بیش از پیش محبوب دلها گرداند.او از اختلاف بین اعراب استفاده كرد و لشكری فراهم نمود و همه شهرها را یكی پس از دیگری آزاد كرد سپس به بغداد حمله نمود و حكومت جور و ظلم امویان را سرنگون ساخت وبنی عباس را به حكومت رساند اما بنی عباس هم با رسیدن به قدرت, بیش از بنی امیه ظلم و جفا كردند آنان چون وجود ابو مسلم را خطرناك دیدند وی را با خدعه و نیرنگ در سال ۱۳۷هجری به بغداد آوردند.در آنجا منصور دوانقی دومین خلیفه عباسی فرمان داد تا عده ای پشت پرده های كاخ او مخفی شدند منصور به نیرنگ شمشیر وی را گرفت وبا اشاره ای كه كرد, گماشتگان بر سر او ریختند و این مبارز وطن پرست را از پای درآوردند .با قتل این ابر مرد ایرانی قرنی دیگر كشور اسیر سلطه اعراب شد. بعد از قتل ابو مسلم نهضت های زیادی به خونخواهی از اوقیام كردند اما چون این نیروها دارای قدرت واحد نبودند همگی توسط خلفای عباسی سركوب شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر