یکشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۹۷

خواجه نصیر الدین مشهور به محقق طوسی


تاریخ تولد : ۵۹۷ هجری

تاریخ درگذشت : ۶۷۲ هجری

توضيحات - آرامگاه : کاظمين

بیوگرافی و زندگینامه

خواجه نصير الدين مشهور به محقق طوسی؛ حکيم و دانشمند بزرگ جهان در سال ۵۹۷ هجری در شهر طوس ديده به جهان گشود. اين محقق گرانقدر جهان تشيع؛ در زمان هلاکوخان به وزارت رسيد و در همان رصدخانه مراغه را با بيش از ۱۲ دستگاه و ابزار نجومی جديد؛ با ابتکار خود ساخت که از شاهکارهای مراکز علمی جهان در قرون وسطی بود. بعدها تيکوبراهه منجم هلندی با تقليد از او رصدخانه اوزانين برگ را برپا نمود.
خواجه حدود ۸۰ کتاب و رساله در رياضيات؛ نجوم؛ فلسفه؛ تفسير و مسايل اجتماعی نوشت و از کارهای معروف او در علوم؛ وضع مثلثات و قضايای هندسه کروی؛ تفهيم بی نهايت کوچک ها و تکميل نظريه ارشميدس است.
علامه حلی(شاگرد وی) از او به عنوان استاد بشريت ياد ميکند- جورج ساتن وی را بزرگترين رياضيدان اسلام به شمار می آورد و بروکلمن آلماني می گويد وی از مشهورترين دانشمندان قرن هفتم و برترين مولفان اين قرن به طور مطلق است. جامعه علمی جهان به پاس خدمات و تلاشهای اين دانشمند بزرگ در علم رياضی و نجوم نامش را بر کره ماه ثبت نمود.
اين حکيم الهی سرانجام در سال ۶۷۲ هجری در شهر مقدس کاظمين در گذشت. بنابر وصيت خودش او را در پايين  پای دو معصوم دفن کردند و برمزارش نوشتند : و کلبهم باسطٌ ذراعيه بالوصيد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر