پنجشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۳

حقوق احمد شاه قاجار

 
محسن فروغی پسر ذکاء الملک فروغی تعریف می کرد: یک روز تلفن منزلمان زنگ زد. ( پدرم در آن تاریخ در کابینه مشیرالدوله ، وزیر مالیه بود . ) من گوشی را برداشتم. از آن طرف سیم شخصی فرمودند: اسم شما چیست؟ من عرض کردم: محسن پسر ذکاء الملک هستم. فرمودند: من احمدشاه ( قاجار ) هستم. به پدرت از قول من بگو به دکتر میلسپو (مستشار تام الاختیار وزارت مالیه) دستور بدهد که حقوق مرا زود پرداخت کند چون عازم اروپا هستم. روزی که احمد شاه این تلفن را می کرد بیست و ششم یا بیست و هفتم برج بود. موقعی که پیغام شاه را به پدرم رساندم خیلی عصبانی شد و گفت: بهتر بود اعلیحضرت مرا پای تلفن احضار و منظور خود را بیان فرمودند، نه اینکه آن را توسط بچه ای خردسال ( ولو اینکه آن بچه پسر خودم باشد ) به من ابلاغ کند! سپس خودش آمد پای تلفن و با شاه صحبت کرد و قهرا همین تقاضا را دوباره شنید. موقعی که خواسته شاه به اطلاع میلسپو رسید، با کمال خونسردی جواب داد: بهتر است اعلیحضرت صبر کنند، یکی دو روز بیشتر به آخر برج نمانده و هر وقت حقوق کارمندان دولت پرداخت شد، حقوق ایشان نیز پرداخت می شود. دو هفته بعد، یعنی در یازدهم آبان ماه ۱۳۰۲ ، احمد شاه به اروپا رفت و این سومین سفر او به اروپا بود که تقدیر ( انگلستان ) چنین خواسته بود دیگر بازگشتی به ایران نداشته باشد. باید توجه داشت که انگلیسی ها آشکارا چند بار پادشاهان ایران را از کشور بیرون کردند که یکبار همین اخراج احمدشاه و یکبار هم بیرون کردن رضا شاه پهلوی بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر