یکشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۸

شوش کهن ترین پایتخت جهان


شوش یکی از قدیمی ترین پایخت های جهان است که پایتخت تمدن ایلامی بوده است و قدمتی بین هفت تا نه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. قدمت زندگی شهری در شوش به پنج هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. نیاکان ما از ده هزار سال قبل در این منطقه به کشاورزی می پرداختند و آب راههای در این شهر وجود داشته است. در بین سالهای ۴۶۰ تا ۴۶۵ قبل از میلاد این شهر توسط آشوربانی پال تسخیر شد و به خاک آشور ضمیمه شد. در این جنگ مردم بسیاری از شوش کشته شدند و آشور بانی پال در منشور خود توضیح می دهد که بعد از تسخیر شوش معابد و قبر مردگان را تخریب می کند و شوش را به برهوت تبدیل می کند و سپس حیوانات و زنها و دختران شوش را به آشور منتقل می کند. مردم عیلام بعد از این حمله ترمیم امپراتوری خود می پردازند و فردی بنام آتاهامیتی این شوشیناک را بعد از چند سال بعد از حمله آشور بانی پال به تخت می نشانند.
داریوش هخامنشی آنجا را بازسازی نمود و کاخ آپادانای خود را در آنجا بنا کرد و خشایار شاه نیز آن شهر را بعنوان پایتخت خود برگزید و راه شاهی را که این شهر را به همه نقاط جهان مرتبط می نمود بنا کرد.
بعد از حمله اسکندر این شهر مرکزیت خود را از دست می دهد. در هنگام حمله اعراب نیز سی هزار فر از مردم شهر کشته می شوند و بیست هزار زن و چهارپا از این شهر به غارت می رود. بعد از حمله مغول نیز شوش مرکزیت خود را از دست داد و مرکزیت منطقه ای به دزفول و شوشتر منتقل شد.

معبد زیگورات چغازنبیل یا معبد خدایان قدمتی در حدود سه هزار سال دارد و در ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شد.این معبد در چهل کیلومتری شوش قرار دارد. و در ۱۹۳۵ در حفاری های نفتی کشف شد. در آن دوران پرستش خدایان در ایران رواج داشته و مردم بری خدایان خود که می پریستند معابدی می ساختند.
سنگ نگاره های کاخ آپادانای شوش در موزه لور پاریس نگهداری می شوند. همچنین مقبره دانیال نبی نیز در این شهر قرار دارد. قلعه شوش نیز توسط ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بناشده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر