پنجشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۷

تاریخچه و ویژگیهای هواپیمای F 5


F-5 به عنوان یک جنگنده صادراتی ارزان قیمت در راستای برنامه های کمک نظامی به کشورهای هم پیمان آمریکا تولید شد. F-5 یک جت جنگنده دو موتوره کوچک با سطح بال کم و بهینه سازی شده جهت تعمیر و نگهداری آسان بود. F-5 هیچگاه در مقیاس وسیع توسط نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته نشد ؛ اما به واسطه داشتن خصوصیات مشابه با MIG-21 ، از آن به عنوان هواپیما متخاصم ( در مانورهای هوایی ) استفاده می شد. F-5A ( که ۷۹۹ فروند از آن تولید شد) یک هواپیمای بسیار ابتدایی با حداقل تجهیزات بود ، حال آنکه F-5 E Tiger II ( که ۱۱۶۶ فروند از آن تولید شد) دارای قابلیتهای بسیار بیشتری بود. نهایتاٌ هواپیمای اصلاح شده و تک موتوره F-5G با نام جدید F-20 تولید شد. دستکم ۲۸ کشور F-5 را به کار گرفتند.

تسلیحات قابل حمل

دو توپ ۲۰ میلیمتری; تسلیحات در زیر بالهاتا میزان ۳۱۷۵ کیلوگرم، موشکهای هدایت شونده, بمب, راکت, یک موشک هدایت شونده در نوک هر بال

F-5 یک جنگنده مافوق صوت با قیمت پایین ، تعمیر و نگهداری آسان و قابلیت کاربرد چندگانه است. بیش از ۲۰۰۰ فروند هواپیمای F-5 توسط نیروی هوایی آمریکا جهت استفاده کشورهای هم پیمان آمریکا ساخته شد. F-5 که به هواپیمای آموزشی T-38 ساخت کارخانه نورث روپ شباهت دارد ، برای ماموریتهای متنوع پشتیبانی زمینی و رهگیری هوایی مناسب است. نخستین پرواز F-5 در ۳۰ جولای ۱۹۵۹ انجام و تحویل آن به فرماندهی تاکتیکی هوایی جهت آموزش خلبانان خارجی در آوریل ۱۹۴۶ آغاز شد. خلبانانی از ایران و کره جنوبی اولین کسانی بودند که جهت هدایت F-5 آموزش دیدند. سپس خلبانانی از نروژ ، یونان ، تایوان ، اسپانیا و سایر ملل جهان آزاد که F-5 را در اختیار داشتند ، تحت آموزش قرار گرفتند.


یک نمونه آموزشی از هواپیمای F-5 موسوم به F-5B نخستین پرواز خود را در فوریه ۱۹۴۶ انجام داد. در سالهای ۶۷- ۱۹۶۶ ، یک اسکادران از هواپیماهای F-5 نیروی هوایی آمریکا به منظور سنجش قابلیتهای عملیاتی این هواپیما به ماموریتی رزمی در جنوب شرق آسیا اعزام شد.

F-5 E Tiger II یک نمونه بسیار بهبود یافته تر نسبت به نمونه قبلی (F-5A Freedom Fighter ) بود. در طراحی مجدد به مدل E به عنوان یک جنگنده برتری هوایی مانورپذیر ، سبک وزن و ارزان قیمت ، یک سیستم رادار کنترل آتش هوا به هوا و یک سیستم نشانه روی محاسبه گر زاویه افزوده شد. موتورهای نیرومندتر J85 مستلزم افزایش طول و عرض هواپیما بود. طراحی مجدد بر روی ریشه بال جلو صورت گرفت تا به بال این هواپیما ، ویژگی دلتا شکل سه گانه را بدهد. نخستین پرواز F-5 E در ۱۱ اوت ۱۹۷۲ انجام شد و اولین واحد نیروی هوایی آمریکا که آن را دریافت کرد ، 425th TFS at Williams AFB, Arizona بود که مسئولیت آموزش خلبانان خارجی را جهت پرواز با F-5 بر عهده داشت. مشهورترین کاربرد Tiger II به عنوان هواپیمای متخاصم در آموزشگاه جنگ افزار جنگنده نیروی هوایی آمریکا در نوادا بود. خلبانان متخاصم اسکادران ۶۴ جنگ افزار جنگنده (64th Fighter Weapons Squadron) ، در زمینه تاکتیکهای شوروی ، آموزش می دیدند و از هواپیماهای F-5 E به منظور شبیه سازی میگهای ۲۱ برای آموزش خلبانان نیروی هوایی آمریکا در مانورهای هوایی استفاده می کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر